W ofercie WObit dostępne są różnorodne sterowniki własnej produkcji przeznaczone do kontroli silników krokowych.
Większość to sterowniki silników dwufazowych bipolarnych, ale dostępne są również sterowniki do jednoczesnej kontroli wielu osi, generatory trajektorii pozwalające na zaprogramowanie określonego ruchu silnika.
Sterowniki silników krokowych umożliwiają sterowanie silnikami krokowymi za pomocą sygnałów kroku i kierunku (STEP/DIR). Prędkość obrotowa zależy od częstotliwościimpulsów podanych na krok, natomiast położenie wału silnika zależy od liczby tych impulsów.
Sterowanie mikrokrokowe
Sterowanie mikrokrokowe różni się od pełnokrokowego tym, że każdy krok podzielony jest na wiele mniejszych mikrokroków. Dzięki temu uzyskuje się przede wszystkim większą rozdzielczość, a co za tym idzie płynniejszą i cichobieżną pracę.
Powodem rezonansu silnika jest pulsujące dostarczanie energii. Przykładowo, dzięki zastosowaniu mikrokroku 1/32, energia dostarczana na jeden mikrokrok jest ograniczana tysiąckrotnie w porównaniu do pracy pełnokrokowej i blisko trzystukrotnie w porównaniu z pracą półkrokową.
Płynna praca silnika wywołuje efekt elektrycznej przekładni. Standardowy krok podzielony może być od 2 do ponad 256 razy. W praktyce już przy podziale 8 i 16 uzyskuje się zadowalające rezultaty zmniejszenia wpływu rezonansu silnika. Silnik krokowy jest silnikiem synchronicznym. Obroty rotora powodowane są rotacją kluczowanego elektronicznie pola magnetycznego.
Wskazówki doboru sterowników silników krokowych
Sterownik mocy to integralna część układu napędowego, w którym pracuje silnik krokowy, gdyż dostarcza w odpowiedni sposób energię do pasm uzwojeń silnika krokowego. Bez niego silnik krokowy nie będzie funkcjonował, dlatego odpowiedni dobór sterownika do silnika krokowego jest niezwykle ważny.
Poszukując odpowiedniego sterownika należy zwrócić uwagę ilu fazowym silnikiem chce się kierować. Oraz wypełniania jakich zadań oczekuje. Ograniczeniami sterowników mogą być częstotliwość generowanych impulsów, rozdzielczość kroku, parametry elektryczne, poziom zabezpieczeń, rodzaj przyłączy, czy nawet metoda montażu.
Podział kroku przez sterownik powoduje spadek wartości momentu trzymającego przypadającego na pojedynczy mikrokrok. Wynika to z faktu, iż sterownik nie podnosi wartości prądu w celu uzyskania momentu równego temu jakim dysponuje silnik przy pracy pełnokrokowej.
Niektóre sterowniki dają możliwość ustawiania prądu dla postoju, normalnej pracy i dużego przyspieszania. Dla postoju należy wybrać wartość prądu możliwie małą tak by silnik nie pobierał dużej mocy gdy nie jest to potrzebne, ale jednocześnie dysponował momentem uniemożliwiających utratę pozycji. Normalna praca odbywać się powinna przy nominalnym dla danego napędu prądzie co zabezpieczy go przed przegrzewaniem.
Aby osiągnąć możliwie duże przyspieszenie można chwilowo podnieść wartość prądu co spowoduje wzrost momentu, jednak ponoszenie wartości prądu nie tylko nie jest bezkarne (przegrzewanie uzwojeń), ale bezcelowe powyżej pewnej wartości w skutek nasycania okładek.