W skład przekładni planetarnej wchodzą dwa współśrodkowe koła zębate: koło słoneczne (centralne) o uzębieniu zewnętrznym oraz koło pierścieniowe (zewnętrzne) o uzębieniu wewnętrznym. Między nimi umieszczone są małe koła zębate, tzw. satelity, połączone ze sobą jarzmem (wodzidłem). Satelity wykonują obrót, każdy wokół własnej osi, a wszystkie razem obiegają oś całego mechanizmu.
Zalety przekładni planetarnych:
- Wysoka sprawność
- Małe luzy
- Możliwość wyprowadzenia osi przekładni w osi silnika
- Stosunkowo duże momenty możliwe do przeniesienia
- Współosiowe ustawienie wału wejściowego i wału wyjściowego
- Rozkład obciążenia na kilka przekładni planetarnych
- Wysoka wydajność dzięki małej mocy toczenia
- Niemal nieograniczone możliwości przekładni dzięki połączeniu kilku stopni planetarnych
- Możliwość zastosowania jako nadrzędna przekładnia
- Cicha praca
- Przydatność do szerokiej gamy zastosowań
Zobacz jak działa przekładnia planetarna oraz jak zbudowana jest przekładnia planetarna.
Dobór przekładni
Aby ułatwić dobór przekładni dostępne są dwa funkcjonalne narzędzia. Pierwszym jest Tec Data Finder, które pozwala wygenerować arkusz danych z rysunkiem technicznym przekładni planetarnej, dopasowany precyzyjnie do kołnierza silnika. Dane są dostarczane w postaci modeli CAD, aby skrócić czas projektowania. Kliknij tutaj.
Drugim narzędziem jest NCP czyli program służący do wykonania szybkich obliczeń planowanego układu napędowego. W ciągu kilku minut możesz skonfigurować odpowiednią kombinację silnika i przekładni na podstawie danych wprowadzonych do aplikacji. Program jest bezpłatny i można go pobrać tutaj.
W przypadku pytań zapraszamy również do kontaktu ze specjalistami WObit.