Przekładnia planetarna lub przekładnia zębata epicykliczna - co to jest?
Proste przekładnie planetarne, zwane również przekładniami zębatymi ewolwentowymi, mają wiele zalet konstrukcyjnych. Jak jednak są one zbudowane? Poniżej znajduje się krótkie wyjaśnienie:
- To, co nazywane jest kołem słonecznym, obraca się w środku przekładni planetarnej.
- Wokół tego koła słonecznego rozmieszczone są koła zębate, równomiernie rozmieszczone na obwodzie - stąd słowo przekładnia planetarna.
- Te koła zębate obracają się po koncentrycznym torze kołowym - podobnie jak planety obracają się wokół słońca. Z tego powodu przekładnie te nazywane są również przekładniami planetarnymi.
Budowa przekładni planetarnej
Przekładnia planetarna składa się z czterech elementów:
1: Obudowa
Jest ona wewnętrznie uzębiona i nazywana jest również kołem pierścieniowym. Planety i koło słoneczne obracają się w kole koronowym. W większości przypadków obudowa jest zaprojektowana jako nieruchoma. Koła zębate są poruszane przez koło słoneczne, które jest współosiowe z wyjściem.
2: Zębnik słoneczny lub koło słoneczne
Znajduje się w środku przekładni. Siły napędowe wału silnika zwykle działają bezpośrednio na koło słoneczne. Następnie przekładnie planetarne rozmieszczone wokół koła słonecznego przenoszą moc z zębnika słonecznego na koło pierścieniowe. Liczba zębów na kole słonecznym i liczba zębów na kole pierścieniowym określają przełożenie przekładni.
3: Przekładnie planetarne (satelity)
Zwykle są to trzy, a w naszym przykładzie cztery koła zębate, które biegną między kołem pierścieniowym a kołem słonecznym. Cecha szczególna przekładni planetarnych: w zasadzie można tu stosować wiele przekładni planetarnych. Im jest ich więcej, tym lepiej rozkłada się obciążenie i moment obrotowy w przekładni planetarnej. Ponadto pozwala to zmniejszyć moc toczenia. Ważne: Liczba zębów na przekładniach planetarnych nie ma wpływu na przełożenie.
4: Jarzmo (wodzidło)
Jarzmo łączy ze sobą obracające się koła planetarne. Odbywa się to za pomocą sworzni w uchwycie satelity, na których zamontowane są koła zębate. W większości przekładni planetarnych jarzmo jest również wałem wyjściowym przekładni. W ten sposób moment obrotowy i prędkość przekładni planetarnych są przekazywane bezpośrednio do wału wyjściowego przekładni przez wodzidło.
Krótko podsumowując:
W skład przekładni planetarnej wchodzą dwa współśrodkowe koła zębate: koło słoneczne (centralne) o uzębieniu zewnętrznym oraz koło pierścieniowe (zewnętrzne) o uzębieniu wewnętrznym. Między nimi umieszczone są małe koła zębate, tzw. satelity, połączone ze sobą jarzmem (wodzidłem). Satelity wykonują obrót, każdy wokół własnej osi, a wszystkie razem obiegają oś całego mechanizmu.
Zalety przekładni planetarnych:
- Wysoka sprawność
- Małe luzy
- Możliwość wyprowadzenia osi przekładni w osi silnika
- Stosunkowo duże momenty możliwe do przeniesienia
- Współosiowe ustawienie wału wejściowego i wału wyjściowego
- Rozkład obciążenia na kilka przekładni planetarnych
- Wysoka wydajność dzięki małej mocy toczenia
- Niemal nieograniczone możliwości przekładni dzięki połączeniu kilku stopni planetarnych
- Możliwość zastosowania jako nadrzędna przekładnia
- Cicha praca
- Przydatność do szerokiej gamy zastosowań
Zobacz jak działa przekładnia planetarna oraz jak zbudowana jest przekładnia planetarna.
Co jest najważniejsze w przekładniach planetarnych?
Z jednej strony prosta, ale i elastyczna konstrukcja. Jednocześnie przekładnie planetarne imponują wysoką wydajnością. Wynika to z faktu, że tylko część całkowitej mocy musi być przenoszona jako moc toczenia. Ten niemal idealny podział obciążenia jest również największą zaletą przekładni planetarnej w porównaniu z przekładnią zębatą. Dzieje się tak, ponieważ możliwe jest przenoszenie wysokich momentów obrotowych z wysokim stopniem sprawności nawet w kompaktowej konstrukcji.
Dobór przekładni planetarnej
Aby ułatwić dobór przekładni dostępne są dwa funkcjonalne narzędzia. Pierwszym jest Tec Data Finder, które pozwala wygenerować arkusz danych z rysunkiem technicznym przekładni planetarnej, dopasowany precyzyjnie do kołnierza silnika. Dane są dostarczane w postaci modeli CAD, aby skrócić czas projektowania. Kliknij tutaj.
Drugim narzędziem jest NCP czyli program służący do wykonania szybkich obliczeń planowanego układu napędowego. W ciągu kilku minut możesz skonfigurować odpowiednią kombinację silnika i przekładni na podstawie danych wprowadzonych do aplikacji. Program jest bezpłatny i można go pobrać tutaj.
W przypadku pytań zapraszamy również do kontaktu ze specjalistami WObit.