Cechą charakterystyczną tych silników jest brak żelaznego rdzenia dzięki czemu są lżejsze. Niższa waga umożliwia szybsze przyspieszanie i wyhamowywanie, a co za tym idzie wyższą dynamikę pracy napędów. Silniki te składają się z elektrycznie wzbudzanego siłownika oraz stojana z wbudowanymi stałymi magnesami z ziem rzadkich. Stojan jest płaski i ze względu na modułową konstrukcję ma prawie dowolną długość.
Elementem ruchomym jest siłownik złożony z nałożonego na siebie, podwójnego uzwojenia w kształcie litery Y. Uzwojenie jest zalane żywicą epoksydową, niewrażliwą na pole magnetyczne, co zapobiega zablokowaniu silnika w przypadku utraty zasilania. Duża przestrzeń powietrzna pomiędzy siłownikiem a stojanem umożliwia łatwy montaż oraz kalibrację. Wraz z silnikiem można zastosować głowicę magnetyczną przemieszczaną nad taśmą magnetyczną, która umożliwi pracę w pętli sprzężenia zwrotnego dla silnika linowego.
Silniki te doskonale nadają się do aplikacji, w których niezbędna jest dynamiczna praca takich jak aplikacje pakujące czy automatyczne magazyny, gdzie mogą być stosowane do napędzania przenośników. Ze względu na ciche działanie a także brak powodowania zanieczyszczeń są one odpowiednie również do aplikacji wymagających sterylności, takich jak przemysł spożywczy czy różnego rodzaju aplikacje medyczne.