Silniki krokowe są cyfrowo sterowanymi napędami stosowanymi do pozycjonowania. Umożliwiają łatwą kontrolę kąta i prędkości obrotowej w zakresie od zera do kilku tysięcy obrotów na sekundę zależnie od parametrów silnika i sterownika.
Charakterystyczną cechą silnika krokowego jest utrzymywanie rotora w określonej pozycji z pełnym momentem trzymającym, co oznacza stały pobór prądu, dlatego też silniki krokowe mimo postoju są niepokojąco ciepłe.
Firma WObit oferuje szeroką gamę silników krokowych od miniaturowych 2-fazowych, miniaturowych ze zintegrowaną przekładnią, poprzez liniowe aktuatory, klasyczne silniki o średnicach 35, 39, 42, 57, 86 mm do najmocniejszych hybrydowych o formacie kołnierza 85 i 110mm.
Oprócz dwufazowych proponowane są również silniki o większej ilości pasm, silniki trójfazowe i pięciofazowe. Szczególnie silniki pięciofazowe, mimo że wymagają droższego sterowania (5 mostków sterujących) charakteryzują się większą dynamiką, precyzją, momentem trzymającym i mniejszymi drganiami momentu.
Zastosowania silników krokowych
Silniki krokowe Idealnie sprawdzą się wszędzie tam, gdzie dokładność pozycjonowania jest kluczowa, natomiast prędkość obrotowa nie odgrywa dużej roli w danej aplikacji. Dodatkowo dokładność pozycjonowania można zwiększyć stosując odpowiednie sterowanie oraz wyposażyć silnik w enkoder.
Zaleta łatwego pozycjonowania silnika stwarza wiele możliwości aplikacji: od automatyzacji w przemyśle, poprzez urządzenia z zakresu techniki medycznej, zastosowania w przemyśle samochodowym na przemyśle zabawek i reklam kończąc.
Zalety silników krokowych
Do najważniejszych atutów silnika krokowego należą: możliwość kontroli kąta obrotu bez użycia sprzężenia zwrotnego, praca przy niskich prędkościach kątowych oraz zdolność do szybkiej zmiany kierunku ruchu, rozpędzania i hamowania. W porównaniu do silników DC nie mają one szczotek, co znacząco wydłuża żywotność, gdyż zależy ona tylko od jakości łożysk.
Zaletą jest także atrakcyjna cena ze względu na prostą budowę. Fakt, że silnik krokowy może pracować w pętli otwartej, tzn. bez czujnika kontrolującego położenie, pozwala na uproszczenie konstrukcji wielu układów.
Jednak napędy te nie sprawdzą się we wszystkich zastosowaniach ze względu na duży pobór prądu, nagrzewanie się silnika, niska prędkość obrotowa oraz możliwe zjawisko gubienia kroków.
Dla potrzeb aplikacji te wady mogą zostać odpowiednio zniwelowane np. za pomocą sterowania. Do układu sterowania wprowadza się wtedy czujnik w pętli sprzężenia zwrotnego i realizuje się nadążany układ sterowania.