Silniki krokowe, choć powszechnie stosowane, nadal kryją przed wieloma osobami swoje tajemnice.
W krótkim artykule odpowiadamy na 13 pytań, które najczęściej frapują ich użytkowników.
W połączeniu szeregowym moment jest większy przy tym samym prądzie dla małych prędkości. W przypadku połączenia równoległego indukcyjność zwiększa się czterokrotnie, stąd możliwości silnika w górnym zakresie częstotliwości są większe, ale dla otrzymania tego samego momentu należy sterować dwukrotnie większym prądem (uwaga na temperaturę - rosną straty w silniku).
2. Dlaczego silniki są produkowane z 8,- 6,- lub 4 przewodami?
10. Jakie możliwości tłumienia rezonansów są dostępne?
Rezonanse występują bardzo silnie w sterowaniu pełnokrokowym. Dodatkowy moment bezwładności obniża częstotliwość rezonansową, tarcie pomaga tłumić amplitudę rezonansu. Jeśli to możliwe wskazany jest wybór częstotliwości startowej powyżej rezonansu.
Dodatkową możliwość redukcji ampiltudy rezonansu daje półkrok i mikrokrok. Istnieją też sterowniki z zaawansowanymi metodami elektronicznymi tłumienia rezonansów. Dla małych silników najtańszą metodą jest stosowanie tłumików wiskotycznych lub magnetycznych.
11. Dlaczego silnik wykonuje skok, gdy włącza się prąd (sygnał LUZ), mimo że na sterownik nie są podawane impulsy?
Silnik dwufazowy hybrydowy 1,8° ma 200 naturalnych położeń. Cykl elektryczny wynosi 7,2°. Dlatego maksymalna droga rotora do ustalonego położenia wynosi +-3,6°.
Po wykonaniu określonej liczby kroków w jednym kierunku i dokładnie tej samej liczby kroków w drugim silnik nie staje idealnie w tej samej pozycji. Na ten wynik składają się dwie rzeczy: silnik ma histerezę magnetyczną, która objawia się przy nawrocie (ok. 0,03°). Na precyzję zatrzymania wpływa również dołączona mechanika (luzy, podatność).
12. Czy do sterowania mikrokrokowego konieczny jest specjalny silnik?
Wystarczy zwykły silnik 1,8°. Sterownik precyzyjnie zwiększa poziom prądu w uzwojeniach, dzięki czemu uzyskuje się większą rozdzielczość kroku. Oznacza to, że strumień magnetyczny wytworzony przez uzwojenia ustawia rotor w położeniach pośrednich.
13. Dlaczego silnik traci kroki bez obciążenia przy przyspieszaniu?
Najniekorzystniejszy tryb pracy silnika krokowego to praca bez obciążenia. Częstotliwość rezonansowa zależy od bezwładności rotora i obiektu. Przez podłączenie zewnętrznej bezwładności obiektu obniża się częstotliwość rezonansową poniżej startowej.