O teatrze
Teatr Polski w Warszawie, założony przez Arnolda Szyfmana w 1913 roku od początku tworzony był z wielkimi ambicjami i szybko zyskał rangę pierwszej sceny w kraju. Szyfman przywiązywał wielką wagę do kształtu artystycznego i niepowtarzalnego stylu przedstawień, co po dziś dzień jest kontynuowane. Obecnie dyrekcja z Andrzejem Sewerynem na czele, stawia na ambitną klasykę w opracowaniu najlepszych światowej sławy reżyserów.
Tło i stan pierwotny
W sztuce pt. Żołnierz królowej Madagaskaru reżyser zaplanował ruch sceniczny platformy na scenie wymagający mobilności w każdym kierunku i udźwigu 1500 kg. Do realizacji ruchu nie mogła być wykorzystana scena obrotowa już istniejąca w teatrze, gdyż potrzebna była możliwość swobodnego ruchu w różnych obszarach sceny.
Cele wdrożenia
Zapewnienie możliwości reżyserii scenografii za pomocą platformy mobilnej. Bazą do stworzenia platformy był robot mobilny MOBOT® AGV FlatRunner MW. Projekt został dostosowany do wymagań Teatru, opracowana została również konsola sterująca do platformy mobilnej, służąca do obsługi przez operatora.
Technologia
Firma WObit zaprojektowała i wykonała, przeznaczoną dla zastosowań w teatrze, platformę mobilną MW Art sterowaną bezprzewodowo przez operatora za pośrednictwem konsoli sterującej. Budowa platformy mobilnej MW ART oparta jest o wytrzymałą, stalową konstrukcję ramową. Dzięki symetrycznej budowie, zastosowaniu czterech specjalnych kół, urządzenie może poruszać się w każdym kierunku bez konieczności wykonywania manewrów zawracania czy nawet obracania.
Platforma służy do przesuwania po poziomym, równym podłożu, wewnątrz budynków i musi być obciążona równomiernie, maksymalna przenoszona masa to 500 kg dla samej platformy lub 1500 kg dla platformy zabudowanej w obrotowej scenie. Wyposażona jest w zasilanie akumulatorowe, zapewniające wydajną pracę. Sterowanie pracą platformy odbywa się za pomocą konsoli sterowniczej przez operatora w trybie manualnym – za pomocą joysticka.
Wdrożenie
Platforma wraz z dodatkowymi silnikami BLDC została dostarczona do Teatru, gdzie została zabudowana przez zespół techniczny Teatru w większą platformę o średnicy 4 m. Po zabudowaniu WObit przeszkolił operatorów i sparametryzował działanie dwóch silników służących do zapewniania ruchu obrotowego większej platformy. Platforma zaraz po uruchomieniu uczestniczyła w próbach do spektaklu Żołnierz królowej Madagaskaru.
Efekt i korzyści
Premiera sztuki wraz z zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi okazała się wielkim sukcesem. Cytując jedną z recenzji: Dekoracje i choreografia to natomiast prawdziwy majstersztyk. Dawno nie zachwyciła mnie tak bardzo żadna scenografia (a przynajmniej tak, abym opowiadał o niej znajomym). To, co dzieje się na scenie w Teatrze Polskim to prawdziwa rewia, to przygoda i jedno z najfajniejszych przeżyć teatralnych w moim życiu. Reżyseria samych dekoracji (tak, jest to możliwe, bo wiele elementów jest skrajnie ruchomych) wprawiła mnie w ogromny zachwyt. Nie chcę absolutnie wrzucać tutaj spoilerów, ale nawet sam sposób „podmiany” jednego tła lub pomieszczenia na inne – jest świeży, zaskakujący i bardzo imponujący.1
Inne skutki
Teatr wdrażając platformę mobilną MW Art, zyskał funkcjonalne narzędzie do zapewniania dodatkowego ruchu i reżyserii dekoracji na scenie. Platforma jest rozwiązaniem uniwersalnym, dającym możliwości zastosowania również w innych przedstawieniach przygotowywanych przez Teatr. Nowoczesna technologia do realizacji ruchu na scenie pokazuje, że Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie jest prekursorem w ich implementacji, kreując zupełnie nową jakość i wyjątkową wartość dla odbiorcy.
1. https://niekulturalny.com.pl/rewia-jak-za-dawnych-lat-recenzja-sztuki-zolnierz-krolowej-madagaskaru/
Powyższy opis nie może być wykorzystywany we fragmentach lub całości bez wiedzy i zgody firmy P.P.H. WObit E.J. Ober s.c.
Zapraszamy do kontaktu z naszym działem marketingu:
tel. 61 22 27 410 e-mail: wobit@wobit.com.pl