Czym jest przekładnia precyzyjna? Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Bowiem, gdy producenci przekładni mówią o przekładniach precyzyjnych, nie wszyscy mają na myśli to samo. Oczywiście powoduje to zamieszanie wśród klientów. Lecz czy istnieje w ogóle standardowa definicja? Co powinni wiedzieć użytkownicy, aby odnaleźć się w gąszczu terminologii? Razem z Nabtesco rzucamy nieco światła w tym temacie.
Precyzyjne zastosowania wymagają precyzyjnych przekładni. To jest jasne. Brak jasności zaczyna się, gdy próbuje się zdefiniować, czym są precyzyjne przekładnie. W zależności od tego, kogo zapytamy, odpowiedź będzie różna. Sytuację komplikują niespójności w stosowaniu terminów luzu i straty histerezy. Terminy te są jednak kluczowe dla definicji. Chaos jest więc nieunikniony.
Nie wszystkie precyzyjne przekładnie są sobie równe
Zazwyczaj do ilościowego określenia precyzji przekładni stosuje się stratę histerezy. Producenci przekładni planetarnych stosują inne podejście: Używają terminu luz. W rezultacie otrzymujemy dane, które utrudniają porównanie.
To, co rozumie się przez precyzyjną przekładnię, zależy od tego, kogo się zapyta:
- Nabtesco (przekładnie cykloidalne): < 1 arc.min utraty histerezy
- Producenci przekładni planetarnych: 1 do 3 arc.min luzu
- Analitycy / statystycy: < 20 arc.min
Zasadniczo jest to jak porównywanie jabłek z pomarańczami, ponieważ strata histerezy i luz to dwa zupełnie różne zjawiska. Strata histerezy jest mierzona poprzez cykl histerezy i opisuje odkształcenie skrętne wału napędowego, gdy wał wejściowy jest zablokowany określonym momentem obrotowym (w Nabtesco do znamionowego momentu obrotowego); odczyt ten jest dokonywany na osi pionowej. Strata histerezy składa się z czysto mechanicznego luzu i nieodłącznego tarcia w procesie pomiaru histerezy. Luz stanowi tylko część ogólnego efektu. Szukając precyzyjnej przekładni, należy zatem przyjrzeć się jej z bliska.
Przekładnie cykloidalne charakteryzują się niezrównaną precyzją
Gdyby porównać luzy przekładni cykloidalnych i przekładni planetarnych, wyniki byłyby następujące:
- Nabtesco (przekładnie cykloidalne): 0,1 do 0,3 arc.min luzu
- Producenci przekładni planetarnych: 1 do 3 arc.min luzu
Wysoka precyzja przekładni cykloidalnych Nabtesco wynika z ich specjalnej konstrukcji. W precyzyjnych przekładniach cykloidalnych do przenoszenia mocy stosuje się mimośrody i rolki zamiast kół zębatych, jak ma to miejsce w przypadku przekładni planetarnych. Dwie tarcze cykloidalne, które są obrócone względem siebie o 180°, stykają się z obudową poprzez wałki na jej całym obwodzie. Równomierny rozkład momentu obrotowego jest osiągany wewnątrz przekładni, podczas gdy przepływ mocy jest jednocześnie przenoszony na zewnątrz do materiału obudowy. Wzrost luzu jest minimalny nawet przy długotrwałym stosowaniu. Z drugiej strony, w przekładniach planetarnych stosunkowo duży nacisk powierzchniowy na zęby przekładni zwiększa zużycie, powodując znaczny wzrost luzu w całym okresie eksploatacji przekładni.
Precyzyjne przekładnie z praktycznie zerowym luzem
Pod względem luzu, przekładnie precyzyjne można podzielić na trzy kategorie: z ograniczonym luzem, z praktycznie zerowym luzem i z zerowym luzem. Przekładnie z zerowym luzem - jak sama nazwa wskazuje - nie mają luzu, ale wykazują utratę histerezy. Tylko nieliczne zastosowania wymagają tak wysokiej precyzji. Praktycznie bezluzowe przekładnie precyzyjne są doskonałym wyborem do większości zastosowań. Przekładnie cykloidalne Nabtesco są pod tym względem wydajnym i ekonomicznym rozwiązaniem.
Przy okazji: Z technicznego punktu widzenia możliwe jest przekształcenie dowolnego typu przekładni w przekładnię precyzyjną. Inną kwestią jest to, czy jest to ekonomicznie wykonalne. Na przykład w przypadku przekładni ślimakowych koszt byłby zaporowy.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zaletach precyzyjnych przekładni cykloidalnych? Kliknij tutaj, aby uzyskać więcej informacji.
Zobacz nasze produkty
- RV-27C przekładnia cykloidalna
- RV-450 przekładnia cykloidalna
- RV-30 przekładnia cykloidalna
- RV-200C przekładnia cykloidalna
- RV-10C przekładnia cykloidalna
- RV-550 przekładnia cykloidalna
- RV-160 przekładnia cykloidalna
- RV-500C przekładnia cykloidalna
- RV-15 przekładnia cykloidalna
- RV-320C przekładnia cykloidalna
- RV-100C przekładnia cykloidalna
- RV-50C przekładnia cykloidalna
- RV-320 przekładnia cykloidalna
- RV-60 przekładnia cykloidalna
- RV-900C przekładnia cykloidalna
- RV-400C przekładnia cykloidalna
- RV-250C przekładnia cykloidalna