Rozwiązania i Komponenty dla AutomatykiSolutions and Components for Automation

Czujniki triangulacyjne Micro-Epsilon w Laboratorium Inżynierii Wiatrowej Politechniki Krakowskiej

Nowoczesne Laboratorium Inżynierii Wiatrowej Politechniki Krakowskiej korzysta z systemu pomiarowego WObit, którego częścią są precyzyjne czujniki triangulacyjne Micro-Epsilon.

Czujniki triangulacyjne Micro-Epsilon w Laboratorium Inżynierii Wiatrowej Politechniki Krakowskiej

O Laboratorium 

Laboratorium Inżynierii Wiatrowej Politechniki Krakowskiej prowadzi prace eksperymentalne i obliczeniowe na potrzeby zajęć dydaktycznych, badań naukowych, zleconych prac oraz konsultacji i opinii eksperckich. Zasadnicze obszary prac naukowo-badawczych i komercyjnych dotyczą: inżynierii wiatrowej, inżynierii śniegowej, energetyki wiatrowej oraz akustyki i wibroakustyki stosowanej.  

 

Cel 

Celem wyposażenia Laboratorium Inżynierii Wiatrowej Politechniki Krakowskiej w system pomiarowy składający się z laserowych czujników triangulacyjnych Micro-Epsilon było rozszerzenie możliwości badawczych i pomiarowych. 

 

Zastosowane rozwiązanie 

Na potrzeby prowadzonych badań firma WObit dobrała i dostarczyła system pomiarowy charakteryzujący się zakresem pomiarowym co najmniej 200 mm, częstotliwością pomiaru do 10 kHz i dokładnością pomiaru o powtarzalności poniżej 8 μm i liniowości poniżej +/-100 μm. System według wymagań gwarantuje szczelność na poziomie IP67 a czujnik dodatkowo ma solidną aluminiową obudowę z dodatkowymi elementami z twardego tworzywa. 

W systemie pomiarowym zastosowane zostały 4 laserowe czujniki triangulacyjne ILD1220-50. Te kompaktowe czujniki laserowe precyzyjnie mierzą przemieszczenie, odległość i pozycję w zakresie 50 mm. Zintegrowana wewnątrz kontrolera automatyczna analiza kompensacja celu (ATC) zapewnia stabilną kontrolę sygnału odległości niezależnie od docelowego koloru lub jasności. Ze względu na niezwykle kompaktowe rozmiary ze zintegrowanym sterownikiem oraz niską wagę, czujnik można również zainstalować w ograniczonych przestrzeniach. 

Dodatkowo w systemie zaimplementowano dwa czujniki ILD1900-200 o liniowości do 100 µm i regulowanej częstotliwości pomiaru do 10 kHz. Te innowacyjne czujniki są używany do dynamicznych pomiarów przemieszczeń, odległości i położenia i charakteryzują się dużą stabilnością pomiaru przy wysokich częstotliwościach, kompaktową konstrukcją i dokładnością.  

Czujniki te mają dostępną funkcję dwuetapowego uśredniania wartości pomiaru w celu optymalizacji sygnału (Advance Surface Compensation). Zapewnia to płynny sygnał na krawędziach i stopniach badanych obiektów. Wysokowydajne uśrednianie zapewnia precyzyjny przebieg sygnału, szczególnie w przypadku pomiarów ruchomych części z dużą prędkością.  

Czujniki ILD1900 są wyposażone w inteligentną funkcję kontroli powierzchni. Nowe algorytmy umożliwiają stabilne wyniki pomiarów nawet na wymagających powierzchniach, na których występują zmienne odbicia światła. Ponadto czujniki są wyjątkowo odporne na światło otoczenia i mogą być używane w silnie oświetlonych miejscach. Nowe algorytmy kompensują światło otoczenia do 50 000 luksów. 

Elektronika systemu została umieszczona w specjalnej zabudowie o szczelności IP67. 

 

W skład systemu wchodzą: 

- ILD1220-50 – 4 sztuki 

- IF2004/USB – 1 sztuka do połączenia powyższych czujników 

- ILD1900-200 – 2 sztuki 

- C-Box/2A – 1 sztuka 

- specjalna zabudowa do elektroniki o szczelności IP67; 

 

Efekty 

Laboratorium Inżynierii Wiatrowej Politechniki Krakowskiej zyskało szersze możliwości realizacji prac badawczych.  

 

Źródło grafiki PublicDomainArchiwe


Powyższy opis nie może być wykorzystywany we fragmentach lub całości bez wiedzy i zgody firmy P.P.H. WObit E.J. Ober s.c.
Zapraszamy do kontaktu z naszym działem marketingu:
tel. 61 22 27 410 e-mail: wobit@wobit.com.pl

×

Przeczytaj także

Toyota rozpoczyna produkcję silników do napędów hybrydowych w nowoczesnej fabryce z automatycznym transportem wewnętrznym
Toyota rozpoczyna produkcję silników do napędów hybrydowych w nowoczesnej fabryce z automatycznym transportem wewnętrznym

W nowoczesnej fabryce Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczęła się produkcja najnowszej generacji silników benzynowych o pojemności 2,0 l. Do transportu wewnętrznego zastosowane są roboty mobilne MOBOT.

Zobacz więcej »
Hybrydowy napęd Toyoty Yaris powstaje w polskich, nowoczesnych fabrykach Toyoty
Hybrydowy napęd Toyoty Yaris powstaje w polskich, nowoczesnych fabrykach Toyoty

W nowoczesnej fabryce Toyoty w Wałbrzychu rozpoczęła się produkcja elektrycznej przekładni do niskoemisyjnych napędów hybrydowych. Do transportu wewnętrznego zastosowane są roboty mobilne MOBOT.

Zobacz więcej »