Rozwiązania i Komponenty dla AutomatykiSolutions and Components for Automation

PROFINET w napędach BLDC

Jak będzie wyglądała przyszłość technologii napędowej i jaką rolę odegrają w niej energooszczędne silniki BLDC oraz interfejs PROFINET? Zapraszamy do lektury.

PROFINET w napędach BLDC

Jak będzie wyglądała przyszłość technologii napędowej? Istnieje wiele różnych opinii i prognoz ekspertów, jednak w dwóch punktach są one jednomyślne:

1. Nieprzerwanie trwać będzie triumfalny marsz Ethernetu przemysłowego.

2. Automatyzacja stanie się bardziej przejrzysta, ponieważ komponenty mogą dostarczyć znacznie więcej i znacznie lepszych danych z poziomu urządzeń końcowych.

Czym jest PROFINET?

Jest to uniwersalna sieć komunikacyjna oparta na standardzie Ethernetu przemysłowego. Może być ona stosowana w praktycznie każdym obszarze automatyki przemysłowej. Umożliwia komunikację na wszystkich poziomach zaimplementowanej struktury sieci.

Sieć PROFINET, podobnie jak Profibus charakteryzuje się synchroniczną i asynchroniczną komunikacją danych. Co więcej, PROFINET wspiera szybką komunikację wejść/wyjść, a jednocześnie zachowuje standardowy model synchronicznego transferu danych między urządzeniami końcowymi a kontrolerem wejść/ wyjść. W porównaniu do sieci Profibus, PROFINET jest szybsza – prędkość wynosi ok. 100 Mbitów na sekundę, można również podłączyć do 256 urządzeń.

Sieć PROFINET korzysta z modelu dostawca/odbiorca, w której każdy przekaźnik może komunikować się z dowolnym momencie. W przypadku komunikacji z innymi sieciami w PROFINET proxy jest zdefiniowane w specyfikacji. Serwery pośredniczące są jak bramki, tłumacząc jedną sieć na inną, lecz w przeciwieństwie do bramek są zdefiniowane w otwartym standardzie. PROFINET, tak jak standardowy Ethernet z łatwością korzysta z Wi-Fi oraz Bluetooth.

PROFINET w napędach Dunkermotoren

Komunikacja PROFINET jest idealnie przygotowana do realizacji zadań zgodnie z przytoczonymi na wstępie założeniami ekspertów. Wynika to z tego, że PROFINET jest szybki, przejrzysty i zorientowany na przyszłość. Nic więc dziwnego, że Dunkermotoren, jako producent silników, wykorzystuje tę technologię. W ten sposób ponad dwie dekady doświadczenia z inteligentnymi napędami jest połączone z najnowocześniejszą komunikacją. Dzięki PROFINET Dunkermotoren demonstruje swoją siłę: integrację elektroniki w obudowie silnika. Cała komunikacja PROFINET jest silnie zintegrowana z obudową silnika. Eliminuje to potrzebę stosowania kosztownych bram sieciowych. Możliwa staje się synchroniczna komunikacja.

W nowych napędach bezszczotkowych został zaimplementowany nawet profil PROFIdrive, z Application Class od 1 do 4, co na przykład pozwala na synchroniczną pracę kilku osi. Warto podkreślić, że Dunkermotoren jest pierwszym producentem, który oferuje Application Class 4 całkowicie zintegrowaną w obudowie silnika.

Sam PROFIDRIVE jest profilem napędu, który znacznie upraszcza uruchomienie w porównaniu z wcześniejszymi technologiami. Żmudne strojenie poszczególnych parametrów i programowanie sekwencji należą już do przeszłości.  Napędy są po prostu integrowane w środowisku konfiguracyjnym i są natychmiast gotowe do pracy.

W napędach z PROFINET bez profilu PROFIdrive wykorzystywane są polecenia Quickstart, które zapewniają szybkie uruchomienie. Kilka poleceń jest połączonych w jedno, a programy sekwencyjne są zredukowane do wyraźnego minimum.

PROFINET to znacznie więcej niż tylko przejście z prostej komunikacji bazującej na Fieldbus na komunikację opartą na sieci Ethernet. PROFINET sprawia, że każdy element jest transparentny. Ponieważ transmisja ogromnych ilości danych statusu nie wpływa na wysoce synchroniczne dane procesowe, wszystkie komponenty w sieci PROFINET mogą być analizowane i monitorowane w dowolnym czasie. Możliwości OPC UA sieci PROFINET są już praktycznie bramą do wszechświata IoT. Cenne dane można przesyłać bezpiecznymi kanałami na zewnątrz i tam poddawać je analizie. W dowolnym momencie cyfrowy bliźniak całej instalacji może zostać zsynchronizowany z rzeczywistą fabryką.

silnik BLDC BG95 PN z Profinet

Produkty Dunkermotoren można łatwo zintegrować z tym światem. Przykładem wysoce zintegrowanego i zdecentralizowanego napędu jest BG 95 dPro PN lub wersja z zewnętrznym sterownikiem silnika, na przykład elektroniką sterującą BGE 5510 dPro PN. Jeśli wymagane są specjalne funkcje bezpieczeństwa, na przykład SLS lub SSM albo jeśli potrzebne jest zastosowanie sterownika Siemens ze względu na jego topologię, sterowniki SIMATIC MICRO-DRIVE mogą być również używane razem ze specjalnie dostosowanym portfolio rozwiązań silnikowych Dunkermotoren.

Oprócz interfejsu komunikacyjnego silnik zawiera kompletny stopień wyjściowy, enkoder i sterownik, w tym dynamiczne monitorowanie silnika. Dzięki temu możliwy jest jednoczesny montaż elementów mechanicznych. W ten sposób klienci w jednym miejscu otrzymują kompletne jednostki napędowe składające się z silnika, przekładni, hamulca i siłownika liniowego. Łączenie, integracja, projektowanie, a następnie produkcja nigdy nie były tak łatwe. Do uruchomienia dostępne jest narzędzie do uruchamiania „Drive Assistant 5”, które łączy się z silnikiem poprzez złącze Ethernet. „Let’s connect” - specjalne opisy uruchomienia krok po kroku wyjaśniają końcowe szczegóły.

Certyfikacja PROFINET

Ścisła certyfikacja PROFINET to gwarancja płynnego działania. Dunkermotoren jest pierwszym producentem technologii napędowej, który zintegrował certyfikowany PROFINET z PROFIdrive w silniku serwo! 
Od końca lutego 2021 roku w pełni zintegrowane rozwiązanie PROFINET firmy Dunkermotoren zostało oficjalnie certyfikowane przez organizację użytkowników PROFIBUS. Oznacza to, że kolejna ważna funkcja jest w pełni zintegrowana z silnikiem, co jest kamieniem milowym w zakresie okablowania, uruchamiania i potencjału aplikacji IIoT. 

W tym miejscu można przewidzieć: połączenie PROFINET i PROFIdrive, Application Class 4 całkowicie zintegrowana z napędami, wyznaczy nowe standardy i wzór dla produktów innych producentów. Już dziś możesz zacząć korzystać z możliwości, jakie dają napędy z komunikacją PROFINET. Zapoznaj się z BG 95 dPro, BG 75 dPro i BG 66 dPro PROFINET, które są już dostępne. Co istotne, te napędy mają certyfikat  PROFINETSkontaktuj się z naszymi specjalistami, aby uzyskać szczegółowe informacje.

Źródło: https://www.dunkermotoren.com/en/company/pressrelease/professional-article-we-torque-profinet/ 

Zobacz nasze produkty

×

Przeczytaj także

Automatyczne monitorowanie średnicy zwoju
Automatyczne monitorowanie średnicy zwoju

Laserowy czujnik odległości optoNCDT ILR2250-100 przeznaczony jest do precyzyjnych pomiarów odległości w środowiskach przemysłowych. Doskonale sprawdza się w pomiarach średnicy metalowych zwojów.

Zobacz więcej »
Nowe czujniki konfokalne Micro-Epsilon do precyzyjnych pomiarów odległości i grubości
Nowe czujniki konfokalne Micro-Epsilon do precyzyjnych pomiarów odległości i grubości

W ofercie WObit dostępne są dwa nowe innowacyjne czujniki konfokalne Micro-Epsilon do pomiarów na zakrzywionych powierzchniach i w ciasnych przestrzeniach montażowych z najwyższą precyzją.

Zobacz więcej »