Rozwiązania i Komponenty dla AutomatykiSolutions and Components for Automation

Wagonie, otwórz się!

Jakie napędy odpowiadają za płynne, automatyczne otwieranie i zamykanie drzwi w pociągach i tramwajach? Poznajcie bliżej zastosowania silników szczotkowych prądu stałego.

Wagonie, otwórz się!

Automatyka to dziś nieodłączny element nowoczesnych pociągów czy tramwajów. Osoby korzystające z transportu publicznego przyzwyczaiły się już do automatycznie otwieranych i zamykanych drzwi wejściowych, oraz tych pomiędzy przedziałami. Co jednak odpowiada za płynny ruch wyzwolony po wciśnięciu przycisku?

Łatwo się domyślić, że cichym bohaterem jest niezawodny napęd wraz z odpowiednim sterownikiem. Musi on spełnić szereg wymagań takich jak odpowiednio wysoki moment przy zachowaniu niewielkich wymiarów, wysoka wydajność, odporność na czynniki zewnętrzne (w tym wilgotność, zapylenie, szeroki zakres temperatur pracy), a także bezobsługowe działanie przez cały okres żywotności produktu. Te cechy są niezbędne aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa, bezawaryjności i komfortu dla użytkowników.

Jednym z popularniejszych napędów stosowanych w systemach drzwi przesuwnych lub odskokowo przesuwnych, implementowanych np. w wagonach metra czy w szynobusach, są silniki DC z serii 1.17.063.xxx niemieckiego producenta Buehler Motor. We wspomnianych aplikacjach silniki bMotion pracują najczęściej wraz z przekładnią planetarną i enkoderem bądź przekładnią ślimakową. Ich parametry takie jak napięcie i moc są dobrane do wymagań aplikacji, dotyczy to również modyfikacji zasilania czy wyprowadzenia przewodów w standardzie kolejowym. 

W automatyzacji drzwi w pociągach czy autobusach sprawdzają się również silniki prądu stałego z serii 1.61.077.4xx ze zintegrowaną przekładnią planetarną. Ta seria silników charakteryzuje się niską wagą (zaledwie 250 g), kompaktowymi wymiarami oraz bardzo cichą pracą. Z tego względu jest to popularny silnik również w automatyce budynkowej, gdzie służy do napędzania osłon przeciwsłonecznych. Inną, popularną serią napędów jest GR63 szczotkowych silników DC produkcji Dunkermotoren o mocy od 99 do 368 W, momencie znamionowym od 13,3 do 34 Ncm i znamionowej prędkości obrotowej od 3000 do 3750 obr./min. 

Aby zapewnić efektywne działanie napędu konieczna jest implementacja odpowiedniego sterowania. Firma WObit proponuje kilka sterowników własnej produkcji przeznaczonych do kontroli silników szczotkowych prądu stałego. Najprostszym i najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest zastosowanie prostego sterownika SDD187, który umożliwia sterowanie prądem do 20 A. Układ posiada zabezpieczenie termiczne i przeciążeniowe, które wyłącza układ w przypadku przegrzania lub przeciążenia. Zmiana kierunku obrotów silnika i prędkości jest możliwa za pomocą sygnału PWM. Dostępne jest także wyjście diagnostyczne, sygnalizujące przeciążenie mostka. Dla aplikacji OEM możliwe są modyfikacje sterownika np. wykonanie w wersji zasilanej napięciem do 140 VDC.  

W przypadku napędów o mocy do 150 W dobrze sprawdzi się sterownik SDC107. Umożliwia on m.in. na kontrolę prędkości i kierunku obrotów silnika oraz aktywną redukcję prądu maksymalnego pobieranego przez silnik (do 6 A). Prędkość silnika może być zadawana za pomocą zewnętrznego sygnału 0- 5 V lub poprzez wbudowany potencjometr.

W przypadku bardziej złożonych aplikacji warto rozważyć zastosowanie sterownika SID116, który stanowi platformę umożliwiającą dostosowanie napędu do konkretnej aplikacji. Wspomniany sterownik umożliwia kontrolę prądu, prędkości, pozycji oraz trajektorii z trapezoidalnym profilem prędkości. SID116 pozwala na kontrolę silnika prądem ciągłym do 16 A i napięciem do 30 V, a także pracę w 4 kwadrantach (silnik może pracować jako napęd lub prądnica w zależności od aktualnego obciążenia i kierunku obrotów). Specjalne, bezpłatne oprogramowanie umożliwia łatwą konfigurację trybu pracy sterownika oraz parametrów napędu za pośrednictwem interfejsu USB. Ponadto niezależnie od trybu pracy sterownik wyposażony jest w funkcję dynamicznego hamulca oraz odzysku energii z hamowania.

W celu doboru optymalnego rozwiązania zapraszamy do kontaktu ze specjalistami firmy WObit, którzy po analizie Państwa potrzeb zaproponują silnik, przekładnię, sterownik, a nawet aplikację zarządzającą.

×

Przeczytaj także

Nowe rozwiązania w skanerach laserowych profilu Micro-Epsilon
Nowe rozwiązania w skanerach laserowych profilu Micro-Epsilon

Coraz częściej w procesach przemysłowych stosuje się precyzyjne urządzenia do kontroli wymiarów, powierzchni, grubości, takie jak skanery laserowe profilu. Poznaj nowe możliwości urządzeń.

Zobacz więcej »
Nowy autonomiczny robot mobilny MOBOT® TRANSPORTER T5
Nowy autonomiczny robot mobilny MOBOT® TRANSPORTER T5

Rodzina robotów mobilnych firmy WObit rozszerza się o nowy model – MOBOT® TRANSPORTER T5. Nowy autonomiczny robot mobilny przeznaczony jest do ciągnięcia różnorodnych ładunków o masie do 500 kg.

Zobacz więcej »